loading...
اخبار , آموزش و ادیت PeS
رضا کاظمی بازدید : 4 چهارشنبه 23 مرداد 1392 نظرات (0)

PES 2014 به طوری قابل بحث، بزرگترین دگرگونی در تاریخ فرنچایز Pro Evolution Soccer می باشد. اما قبل از اینکه به توضیح در مورد ویژگی های مختلف بازی بپردازیم، لازم است ابتدا بگوییم PES 2014 چه چیزهایی نخواهد بود تا سطح توقع را بیش از حد بالا نبریم و تصوری منطقی از این بازی داشته باشیم.
PES 2014 یک راه حل جادویی نیست، یک راه جدید برای بازی کردن فوتبال ارائه نمی دهد، از نظر بصری شما را انگشت به دهان نمی گذارد، بخش های جدید و مجوزهای(لیسانس) فراوانی ندارد، همانطور که می دانید برای کنسول های نسل بعد منتشر نمی شود،
PES 2014 اولین گام برای رسیدن به همه*ی هدف*های بالا است. تازه، چالش برانگیز و به سرعت قابل بازی است و رقیب سرسختی برای FIFA 14 خواهد بود، و از همه مهم تر، پایه و اساس قابل اعتماد و نوید دهنده ای برای ساخت عناوین نسل بعد به کونامی می دهد.
اطلاعاتی که در این مقاله خواهید خواند، برگرفته از نسخه ای است که حدود 80 تا 85 درصد مراحل ساخت را پشت سر گذاشته است و کونامی در حال حاضر در بخش های مختلف گیم*پلی تغییر و تحولاتی ایجاد می کند تا در نهایت به نقطه ی دلخواه برسند. تا کنون فقط دو تیم بایرن مونیخ آلمان و سانتوس برزیل به عنوان باشگاه های لیسانس شده معرفی شده اند و قرار است جزئیات بیشتری در این مورد بعدا اعلام شود، بنابراین برداشتی که از PES 2014 داریم فعلا محدود به همین دو تیم است.



PES 2014 بازی درگیرانه تری نسبت به نسخه های قبلی است و بر اساس سیستم جدید M.A.S.S (Motion Animation Stability System) یا سیستم ثبات انیمیشن حرکت ساخته شده است. در این سیستم بازیکنان به طور خودکار، برای جلوگیری از پیشروی حریف از دست خود استفاده می کنند و یا در موقعیت های 50-50 بر سر توپ به یکدیگر تنه می زنند. حتی می توانید به تور دستی، با تکان دادن آنالوگ سمت راست، در موقعیت*های بدون توپ، به حریف خود سقلمه بزنید. در MASS قدرت بدنی هر بازیکن، تاثیر بسزایی در برخوردها دارد. مثالا هنگامی که خاوی مارتینز، به عنوان نمونه ای از هافبک های دفاعی قدرتی، وارد درگیری بدنی با یکی از مهاجمین تیم مقابل می شود، بلافاصله از سرعت بازیکن حریف کاسته شده و حرکتش بسیار کند می شود.
هر بازیکن واقعا حسی خاص و واقعی به شما می*دهد، مثلا مارتینز یک سپر دفاعی تنومند با توانایی پاس بسیار بالا می*باشد. نقطه ی مقابل او، هافبک هایی می باشند که تکنیک فردی بالاتری دارند، مثلا Schweinsteiger می تواند با حرکات بدن خود (که با تکان دادن آنالوگ سمت چپ انجام می*شود) و یا با کنترل توپ در تنگ*ترین فضاها، توپ را محافظت کند.
دریبلرها مانند ریبری و نیمار، حالتی روان و سبک بال دارند و می توانند به سرعت تغییر مسیر دهند و با این کار تعادل مدافعین را به هم بزنند. لازم به ذکر است که همه ی دریبل های بازی فقط با تکان دادن آنالوگ سمت چپ و استفاده از سرعت انجام می*شود و نیازی به یادگیری حرکات پیچیده، نظیر چیزی که در FIFA وجود دارد، نیست. از طرفی، مدافعین مانند دانته قوی و با تعادل هستند و هنگام تکل زدن مستحکم و با دقت می*باشند و در صورتی که برای لحظه*ای حریف در حرکت بعدی خود به شک بیفتد، به راحتی او را کنار زده و توپ را تصاحب می*کنند.
بازی به گونه*ای طراحی شده است که نبردهای یک به یک را تشویق می*کند، در واقع بازیکنان می*توانند از استراتژی*هایی با ریسک پایین استفاده کنند که مسلما کارکرد پایینی هم خواهد داشت و یا اینکه از استراتژی*هایی با ریسک بالا و کارکرد بالا استفاده کنند. برای مثال با نیمار در نزدیکی محوطه جریمه هستید، در این صورت می*توانید قبل از نزدیک شدن مدافع، به یکی از هم تیمی*های خود پاس کوتاه دهید یا اینکه صبر کنید مدافعین به شما نزدیک شوند و سپس با استفاده از سرعت او و سیستم دریبل جدید بازی، به محوطه*ی جریمه وارد شوید.

برای دریبل زدن، به نگه داشتن L2 یا LT و تکان دادن آنالوگ سمت راست در جهت*های مختلف نیازی نیست، بلکه با ترکیب آنالوگ سمت راست (جهت جا*به*جایی وزن بدن) و چپ (برای مشخص کردن جایی که توپ باید برود) می*توانید حرکات مختلفی انجام دهید. پیچیدگی دریبل*ها به نحوه*ای که آنالوگ*ها را ترکیب می*کنید بستگی دارد. البته برای انجام دریبل*ها فرمول*های از پیش تعیین شده*ای وجود ندارد و شما صرفا بر اساس تشخیص جهت حرکت مدافعین و محل قرارگیری آن*ها باید دریبل*های مختلف را اجرا کنید. کاملا بدیهی است که در صورتی که این حرکات را دیر یا زود انجام و یا جهت را اشتباه تشخیص دهید، توپ را به سادگی از دست داده و نتیجه*ی آن ضد حمله*ی برق آسای حریف خواهد بود.
دفاع کردن در PES 2014 نسبتا ساده*تر از قبل شده است و دیگر نیازی به ترکیب کردن چند دکمه با یکدیگر نیست. دکمه*ی ضربدر یا A را فشار دهید تا بازیکن با ریسک کم در مقابل حریف قرار بگیرد و در صورتی که R1 یا RB را هم فشار دهید، بازیکن با ریسک بالاتری به حریف نزدیک می*شود، در نهایت با دوبار فشار دادن ضربدر یا A بازیکن برای گرفتن توپ تکل می*زند. دکمه*ی مربع یا X نیز باعث می*شود هم*تیمی*تان به یاری شما بیاید. در واقع دفاع کردن ساده*تر شده است اما هنوز هم مانند گذشته به زمان بندی و البته توانایی*های مدافع شما بستگی دارد.
"بازی ترکیبی" ویژگی جدیدی است که به شما اجازه می*دهد جهت حرکت هم*تیمی*های خود را مشخص کنید. شما می*توانید از منویی که وجود دارد نوع حرکت آن*ها را انتخاب کنید برای مثال: بشدت از سمت چپ حرکت کنید، از مرکز حمله کنید، جاهای خود را عوض کنید و غیره. برای انتخاب این نوع حرکات، تصویر نمونه*ای از زمین فوتبال به 11 قطعه تقسیم شده است و شما می*توانید با انتخاب هر قطعه مشخص کنید که در آن منطقه از زمین چه حرکتی رخ دهد. به عنوان نمونه شما می*توانید برای بازیکن پست بک چپ خود این رفتار را تعیین کنید که در لبه*ی محوطه جریمه حریف شما را پوشش داده و در کنار محوطه*ی جریمه حرکت کند. برای فعال کردن این حرکت نیز کافی است هنگامی که بازیکن مورد نظر در موقعیت صحیح قرار می*گیرد، L2 یا LT را دوبار فشار دهید.
این ویژگی بسیار مفید و سودمند است اما تا کنون به خوبی توضیح داده نشده است و در منوی تاکتیک*های بازی گم شده است. با این وجود، کونامی قول داده است در نسخه*ی نهایی آموزش خوبی برای آن تهیه کند و همچنین هنگامی که حریف شما از چنین تاکتیک*هایی استفاده می*کند برای شما مشخص شود تا بتوانید برای مقابله با آن کاری بکنید.

در حالت کنترل دستی، پاس دادن به صورت 360درجه در اختیار شماست(البته به میزان یاری خودکاری که استفاده می*کنید هم بستگی دارد)، بنابراین فرستادن انواع پاس*های مختلف ممکن است و البته تحت فشار ممکن است حتی نتوانید یک پاس ساده را هم به مقصد برسانید. برای کنترل توپ*هایی که با سرعت بالا به سمتتان می*آیند باید در جهتی حرکت کنید که روبه*روی بازیکن است. البته بازیکنانی که قابلیت*های بالاتری دارند می*توانند چنین پاس*های بدی را به اصطلاح "بکشند" و به سرعت به هر جهتی که می*خواهند حرکت کنند.
PES 2014 به طور کلی بسیار آرام و محتاطانه*تر از نسخه*ی قبلی و حتی FIFA 14 می*باشد، اما در عین حال نیاز به تمرکز بسیار بالایی ندارید. به طور خلاصه بسیار واقعی است و برای نتیجه گرفتن از تیم*های بزرگی چون بایرن مونیخ، نیاز به تلاش بسیار زیاد نیست.
ظرافت و دقت در پاس دادن و هم*چنین در شوت زدن، شانس شما را برای رسیدن به گل بسیار بیشتر می*کند. برای مثال دادن یک پاس عمقی هوایی دقیق می*تواند بازیکن سرعتی شما را در موقعیت تک به تک قرار دهد و در این موقعیت استفاده از یک شوت چیپ دقیق به راحتی شما را به گل می*رساند. این ظرافت و دقت در انیمیشن* پاس دادن و شوت زدن نیز به طور قابل ملاحظه*ای به چشم می*خورد. تغییر از انیمیشن دریافت توپ به ادامه* دادن حرکت کاملا روان و یکدست انجام می*شود و بازیکنانی که توانایی بالایی دارند نیز بسیار سریعتر و راحت*تر می*توانند تغییر حالت دهند. در واقع بر خلاف PES 2013 که می*توانستید فریم به فریم تغییر انیمیشن را دنبال کنید، در نسخه*ی سال جاری، همه*چیز بسیار طبیعی*تر انجام می*شود و حسی واقعی بر انیمیشن*های بازی حکمفرماست.
طبق گفته*های کونامی، کنترلر بازی در حال تغییر است، اما به هر حال شما می*توانید پاس*های انحنادار و خمیده*ای با نام پاس عمقی پیشرفته ارسال کنید. با استفاده از این پاس*ها، می*توانید با چرخش دادن به توپ، آن را دقیقا در مسیر حرکت بازیکن مورد نظر خود قرار دهید و کنترل کردن توپ را برای وی آسان کنید، تقریبا شبیه به کاری که بازیکنانی نظیر پیرلو و بکهام انجام می*دهند.
هر چقدر که وقت بیشتری را در بازی صرف کنید متوجه انیمیشن*های منحصر به فرد بیشتری می*شوید که فقط در آن* حالت خاص اتفاق می*افتند. یکی از جالب*ترین آن*ها نحوه*ای است که هافبک*های میانی پای خود را برای قطع کردن پاس*های تند و تیز زمینی دراز می*کنند و حتی اگر آن را کاملا هم کنترل نکنند، سعی می*کنند جهتش را تا جایی که امکان دارد تغییر دهند. چنین جزئیاتی، بازی در میانه زمین را بسیار تخریبی و از طرفی بسیار طبیعی کرده است.

تا به حال در مورد قابلیت*های بصری و گرافیکی Fox Engine صحبت*های بسیاری شده است، اما مهم است که سطح توقعتان را در حد عادی نگاه دارید. صادقانه بگویم نسبت به PES 2013، پیشرفت بسیار قابل توجه و چشمگیر بوده است. استادیوم*ها با جزئیات فراوان ساخته شده*اند و کاملا زیبا به نظر می*رسند. تماشاگران بسیار ارتقا یافته*اند ( و در صورتی که در خانه گل*های زیادی بخورید ورزشگاه را ترک می*کنند) و چمن زمین نیز بافتی غنی دارد. اگر چهره*ی بازیکنان را از نزدیک ببینید شگفت زده می*شوید و شباهتی که با واقعیت دیده می*شود بسیار زیاد است. بازیکنان بی مو نظیر آرین روبن حتی طبیعی*تر از بقیه به نظر می*رسند چراکه موی یک بازیکن جنبه*ی واقع گرایانه آن را اندکی کم می*کند. بافت پوست دیوانه کننده و شورانگیز است: می*توانید خال، کک مک، خطوطی که نشان*دهنده*ی سن است و حتی ریزترین منافذ روی پوست را تشخیص دهید. بافت لباس*ها و خطوط و موجی که با حرکت بازیکنان در آن*ها ایجاد می*شوند نیز بسیار زیبا و طبیعی طراحی شده است.
اگر دوربین را اندکی بالاتر بیاورید، به راحتی می*توانید تشخیص دهید که PES 2014 از لحاظ زنده و طبیعی بودن کاملا با FIFA 13 برابر است و با وجود انیمیشن*های زیبای بازیکنان بدون توپ، حتی زنده*تر هم به نظر می*رسد. با این حال، نباید انتظار شگفت زدگی زیادی را داشته باشید زیرا هنوز هم در حیطه*ی تجربی ما قرار دارد. تکنولوژی بکار رفته برای دوربین بازی فقط جنبه*ی تفریحی ندارد، بلکه می*توانید ارتفاع، زاویه و بقیه*ی ویژگی*های دوربین را به طور دستی به حالت دلخواه درآورید.
چیزی که قضاوت در مورد آن بسیار سخت است، سیستم Heart یا قلب می*باشد. بر اساس این سیستم جدید، بازیکنان کلیدی هر تیم می*توانند بر تماشاگران تاثیر بگذارند و تماشاگران نیز می*توانند بر عملکرد بازیکنان در زمین اثر گذار باشند. حالت احساسی، از طریق قلب تابانی که در صفحه*ی تاکتیک*های بازی وجود دارد، به صورت آماری برای کاربران مشخص می*شود. ایده*ای که پشت این سیستم قرار دارد این است که مثلا دروازبانی مانند نویر با یک سیو می*تواند تماشاگران را به وجد آورد و روحیه*ی تیم خود را بالا ببرد. این تغییر انرژی باید قابل مشاهده باشد و برای مثال بازیکنان حریف شما با خشونت بیشتری بازی می*کنند و بیشتر به روی شما خطا می*زنند. واکنش تماشاگران نیز بر اساس منطقه*ای که در آن قرار دارند متفاوت خواهد بود: مثلا تماشاگران برزیلی با دیدن دریبل*های بازیکنان شور و نشاطشان دو چندان می*شود و در انگلستان نجات دادن دروازه با یک تکل به موقع چنین واکنشی را به همراه خواهد داشت.
در بازی تشخیص چنین تغییری دشوار است و اگر این تغییر به چشم بیاید گیم*پلی را از حالت توازن و تعادل خارج می*کند. کونامی نیز از این مشکل با خبر است و امیدوار است بتواند از سیستم قلب به طرزی واقع گرایانه برای متعادل کردن دو تیم استفاده کند. برای مثال تیمی که در خانه بازی می*کند با تماشاگران پر سر و صدای خود می*تواند به نتیجه*ای مانند پیروزی 2 بر 1 سلتیک در برابر بارسلونا که در لیگ قهرمانان اتفاق افتاد، برسد. این ایده*ی خوبی است و بازیکنان استقبال زیادی از آن کرده*اند، اما برای پی بردن به موفقیت آن باید زمان زیادی در نسخه*ی اصلی PES 2014 صرف کرد
.

 



ضربات کاشته*ی بازی از شیوه*ی جهت دهی خاصی استفاده می*کنند که در بازی*های گلف دیده*ایم! در هنگام ضربات ایستگاهی، پیکانی نمایان می*شود و با استفاده از آنالوگ*ها می*توانید جهت و ارتفاع توپ را مشخص کنید. چنین روشی بسیار قدیمی شده است و علاوه بر آن کنترل مسیر حرکت توپ را بسیار آسان می*کند، البته کونامی قول داده است در نسخه*ی نهایی آن را غیر دقیق*تر کند. برای تصمیم گیری در این مورد بهتر است تا نسخه*ی نهایی بازی صبر کنیم.
هنوز مشخص نیست که آیا کونامی مشکلاتی که در نسخه*ی قبلی در مورد آموزش بازی به بازیکنان جدید وجود داشت را برطرف کرده است یا خیر. کونامی با تاسیس استودیویی در انگلستان با نام FCS سعی داشته است PES 2014 را برای بازیکنان غربی آشناتر کند و به نوعی آن مذاج بازیکنان غربی نزدیک*تر کند.
بخش*های Master League و Become a Legend، طبق صحبت*های تهیه*کننده جدید بازی Kei Masuda، کاملا تغییر یافته*اند و بنابر ادعاهای او بسیار پیچیده*تر از قبل شده*اند. در این دو بخش همچنین می*توانید تیم*های ملی و سایر تیم*های باشگاهی را مربی*گری کنید. کونامی در Master League Online هم تغییراتی ایجاد کرده است و برای جلوگیری از تقلب هم اقداماتی انجام داده است. در نهایت کونامی ادعا می*کند به زودی از مجوز بزرگی که بدست آورده است پرده*بردای خواهد کرد هر چند بعید به نظر می رسد همه ی تیم های لیگ های انگلستان، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورها به صورت لیسانس شده در بازی وجود داشته باشند.
به طور کلی، PES 2014 دچار تغییر و تحول زیادی شده است. دیگر هیچ دو مسابقه ای شبیه به هم نیستند، انیمیشن ها حتی پس از چندین ساعت بازی کردن شما را شگفت زده خواهد کرد و گیم پلی با حالت روان و طبیعی خود شما را راضی می کند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که PES 2014 بهتر از FIFA 14 خواهد بود، اما نکته*ی مسلم و قطعی این است که رقابت این دو در سال جاری بسیار نزدیک*تر شده است. عملکرد کونامی در چند سال اخیر نیز شایسته ی تقدیر است. آن ها سعی کرده اند به انتقادات کاربران گوش کنند و مشکلات موجود در بازی را برطرف کنند و به عملکرد EA و FIFA توجه نکنند. کونامی با PES 2014 بنیانی مستحکم و قابل اعتماد برای خود بوجود آورده است که با تکیه بر آن می*تواند به موفقیت امید دا
شته باشد..

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 79
  • کدهای اختصاصی

    آمار سایت

    جلوگیری از کپی کردن مطالب

    قالب سبز-ابزار گوکل پلاس

    جدول ليگ برتر